perjantai 3. helmikuuta 2017

BETT 2017 matkapäiväkirja, osa 3

Perjantai: BETT
Perjantaina koitti vihdoin messupäivä. Suuntasimme heti aamusta kohti Exceliä. Alkumatka taittui metrolla, mutta viimeisen pätkän taitimme köysiradalla Thamesin yli. Hieman pilvisestä säästä huolimatta näköalat olivat upeat. Tätä kannattaa siis kokeilla, mikäli liikkuu Excelin lähistöllä.

Itse messualueella riitti laidasta laitaan nähtävää ja kuultavaa. Tarjolla oli mm. VR-laseja, erilaisia ohjelmoitavia robotteja, oppimisympäristöjen ja -alustojen esittelyä, laitehallintaa, sovelluksia ja ohjelmia, välineitä, 3D-tulostimia, oppimispelejä, kalusteita kouluun sekä lisälaitteita tabletteihin, ihan vain muutamia mainitakseni. Mukana oli sekä suuria, laajalti tunnettuja yrityksiä että pieniä ja/tai uusia toimijoita. Kiinnostavimpia kohteita olivat Micro:bit sekä Microsoft Makerspace, jotka molemmat jäävät jatkoseurantaan. Standien lisäksi alueen keskellä Bett Areenalla pyöri koko ajan erilaisia esityksiä ja luentoja. Perjantain luennoista Sir Ken Robinsonin puheenvuoro olisi ollut kaikista mielenkiintoisin. Näin kuitenkin ajatteli moni muukin, joten päätimme suosiolla jättää sen väliin. Puheenvuoro löytyy YouTubesta, josta itsekin ajattelin sen vielä katsoa.


Varsinainen messuosuus jäi siis itseltäni yhden päivän mittaiseksi. Sain kuitenkin hyvän kuvan siitä, mitä messuilla on tarjolla ja millaiset ne ovat. Vinkkinä uusille messukävijöille: tarjontaan kannattaa tutustua etukäteen, sekä standeihin että luentoihin. Tämä helpottaa alueella liikkumista, eikä koko reissu mene päämäärättömään vaelteluun. Toki vaeltelukin kannattaa, sillä niin saattaa löytää uusia helmiä, jotka muuten jäisivät kokematta. Myös Twitter voi toimia apuna suunnittelussa, sillä monet messuvieraat tviittaavat mielenkiintoisista standeista ja luennoista (suomeksi esim. #finnbett). Lisäksi kannattaa ladata Bett-sovellus.

Messujen jälkeen lähdimme nauttimaan Lontoon kulttuuritarjonnasta ja perjantai-illan kruunasikin Stomp. Kyseessä ei ollut aivan perinteinen musikaali, vaan esitys painottui musiikin tekemiseen erilaisten arkipäiväisten esineiden avulla, kuten harjanvarsia kopsuttamalla ja koripalloja pomputtaen. Näyttelijät olivat todellisia monitaitureita, jotka ällistyttivät kerta toisensa jälkeen osaamisellaan. Esitys sopii myös esimerkiksi lapsille, sillä kieltä ei tarvitse osata pysyäkseen mukana. Suosittelenkin ehdottomasti käymään jossain musikaalissa Lontoon reissulla! Musikaaleihin ei tarvitse pukeutua erityisen hienosti ja yleensä tunnelma on rento. Suosittuihin esityksiin liput kannattaa varmuuden vuoksi ostaa etukäteen, mutta lippuja voi myös löytää edullisesti vielä saman päivän näytöksiin.



Lauantai: turistina Lontoossa
Alkuperäisen suunnitelman mukaan tarkoituksenani oli lähteä käymään vielä messuilla. Viikko tuntui kuitenkin melko rankalta eikä messuilla ollut mitään mitä olisin vielä ehdottomasti halunnut nähdä, joten päätin lähteä katselemaan Lontoon nähtävyyksiä. Ostimme Hop-On Hop-Off -bussiin liput ja kiersimme ympäri Lontoota. Kierros antoi hyvän yleiskuvan kaupungista, sen nähtävyyksistä ja arkkitehtuurista. Päivä kuluikin tässä mukavasti. Illan koittaessa päätimme lähteä katsomaan vielä Mamma Mia! -musikaalin. Kokemus oli todella mahtava; Novello-teatteri oli häikäisevän upea, kuten myös itse esityskin.

Sunnuntai: kotiinpaluu
Sunnuntaina meillä oli noin puoli päivää aikaa ennen paluuta kotiin. Koska torstain visiitti British Museumiin jäi lyhyeksi, päätin lähteä kiertämään vielä museota. Lisäksi kävimme ostamassa hieman tuliaisia. Tämän jälkeen olikin aika palata hotellille, josta bussi haki meidät kyytiin. Opas oli jälleen mukana ja kertoi lisää Lontoosta. Lisäksi hän saattoi meidät vielä kentällä turvatarkastukseen asti. Kotimatka hujahtikin nopeasti ohi reissukuulumisia vaihtaen ja tulevia matkoja suunnitellen.

Kokonaisuudessaan matka oli upea, antoisa ja mieleenpainuva kokemus. Reissuun oli helppo lähteä Ilonan kautta, sillä mm. lennot, liikkuminen lentokentältä hotellille ja majoitus olivat kaikki valmiiksi järjestettyjä. Lisäksi suuremman porukan kanssa kulkiessa pääsi helposti tutustumaan uusiin ihmisiin ja aina löytyi seuraa ja neuvoja. Nämä asiat auttoivat ainakin itseäni kovasti, sillä tämä oli ensimmäinen vierailuni Lontoossa, eikä minulla ollut etukäteen tuttua porukkaa mukana reissussa. Suosittelen lämpimästi kaikkia alan parissa työskenteleviä lähtemään edes kerran Bett-reissulle, ottipa sitten Ilonan paketin tai omatoimimatkan. Messujen, kouluvierailuiden sekä muiden oheistapahtumien anti on suuri, mutta niin on myös alan ihmisten tapaaminen. Paljon jäi näkemättä ja kokematta, toivottavasti ensi vuonna uudestaan!



PS. Mikäli haluat lukea muiden suomalaisten kokemuksia reissusta, niin Matleena Laakso päivittää listaa matkaraporteista tänne: http://bit.ly/finnbett2017. Lue muiden matkasta tai linkkaa omasi mukaan!

BETT 2017 matkapäiväkirja, osa 2

Torstai: kouluvierailu ja seminaari
Keskiviikkoaamu alkoi nopealla englantilaisella aamupalalla, jonka jälkeen suuntasin jälleen Applen ja Ilonan kouluvierailulle, tällä kertaa Bedford Girl's Schooliin. Myös tällä kouluvierailulla pääsimme kuulemaan ensin yleistietoa koulusta ja tämän jälkeen kiertämään luokissa. Bedford on yksityinen tyttökoulu, jossa oppilaita on lähes 1000, iältään 7-18 -vuotiaita. Koulupäivät ovat pitkiä; koulussa ollaan jo pienestä alkaen noin 8 tuntia päivässä ja lisäksi tulee kotiläksyjä. Oppilaat ovat motivoituneita ja menestyneitä ja suurin osa jatkaa opintojaan yliopistossa. Woodberry Downin tavoin myös Bedford on Apple-koulu, joten mm. iPadit ja iTunes U ovat kovassa käytössä opiskelussa. Bedfordissa teknologian avulla pyritään rikastamaan perinteistä opetusta ja tuomaan uusia vaihtoehtoisia tapoja oppia ja osoittaa osaamistaan. Oppilaat voivat esimerkiksi tehdä videoita kirjoitelmien sijaan.

Luokissa ei valitettavasti saanut ottaa kuvia, mutta pääsimme kuitenkin kiertämään siellä. Ranskan luokassa opettaja oli antanut palautetta Explain Everything -sovelluksella ja oppilaat kuuntelivat palautteita ja korjasivat tekemiään virheitä. Yhteiskuntaopin luokassa oppilaiden tehtävänä oli etsiä YouTubesta Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin puhe, kuunnella se ja etsiä puheesta kolme Yhdysvaltoja ja kolme ulkomaita koskevaa linjausta tai päätöstä. Molemmissa luokissa töitä tehtiin ahkerasti ja keskustelu liittyi aina aiheeseen.

Hieman nuorempien luokassa sen sijaan oli riemukas tunnelma kun oppilaat opettelivat kertolaskuja. Ensimmäinen tehtävä oli ottaa pöydältä lapulla olevia valmiita kertolaskuja. Tämän jälkeen oppilaiden piti pareittain visualisoida lasku esimerkiksi maalaamalla pisteitä paperille tai asettamalla helmiä riveihin. Tästä otettiin kuva. Kun kuvia eri laskuista oli tarpeeksi, alettiin niitä siirtää Book Creatoriin. Siellä kuvaan kirjoitettiin vielä kertolasku. Tämän jälkeen kuva käännettiin kyljelleen, lisättiin toisen kerran Book Creatoriin ja viereen kirjoitettiin jälleen lasku. Näin oppilaat saivat vielä toistoa laskemiseen. Oppilaat olivat todella innoissaan tästä työskentelymuodosta.

Kierroksen jälkeen palasimme vielä saliin, jossa saimme vielä tarkemmin kuulla iTunes U:n hyödyntämisestä opetuksessa. Bedfordissa on koettu, että iTunes U:n avulla materiaalien jako, tehtävien palautus ja arviointi helpottuvat. Lopuksi saimme kuulla vielä yhden, mielestäni erittäin merkittävän, seikan liittyen iPadien käyttöön. Ennen kuin Bedfordista tuli Apple-koulu, koulussa oli jonkinlainen langaton verkko ja siihen sopiva määrä laitteita. Kun laitteiden määrä kasvoi nopeasti, huomattiin verkon riittämättömyys. Asiaa ei kuitenkaan jääty surkuttelemaan, vaan hankittiin tarpeeksi kattava verkko. Koulussa todettiin, että hyvä, toimiva langaton verkko on ehdoton, mikäli teknologiaa halutaan todella hyödyntää opetuksessa. Tämä on teema, joka ansaitsisi melkein oman postauksensa aiheesta. Mielestäni kyseessä on erittäin tärkeä oivallus.


Loppuesityksen jälkeen saimme vielä keskustella vapaasti koulun opettajien kanssa näiden tuntemuksista iPadien ja muun teknologian käytön suhteen. Myös nämä keskustelut olivat erittäin mielenkiintoisia ja antoisia.

Palattuamme kouluvierailulta lähdin suoraan British Museumille, jossa järjestettiin Ilona-seminaari. Seminaariin osallistui yli 300 henkeä pääasiassa Suomesta ja koko sali oli aivan täynnä. Seminaarissa esiteltiin lyhyesti Ilonan toimintaa, kuultiin kolme upeaa esitystä ja verkostoiduttiin cocktailien äärellä. Anthony Salcito, Carmen Ene ja Kirsti Lonka pitivät kaikki häikäisevät puheenvuorot, jotka käsittelivät teknologiaa, oppimista ja opettamista eri näkökulmista. Esitysten materiaalit ovat tulossa ainakin seminaariin osallistuneiden saataville. Tunnelma tilaisuudessa oli erittäin hyvä ja seminaari hujahti nopeasti ohi.

torstai 2. helmikuuta 2017

BETT 2017 matkapäiväkirja, osa 1

Kuten edellisessä postauksessa kerroinkin, siirryin tammikuun lopulla Ilona IT:n porukkaan kouluttajaksi. Ajoitus oli täydellinen, sillä Ilona järjesti jälleen ryhmämatkan Bett-messuille Lontooseen ja pääsin mukaan tuolle reissulle. Bett Show on maailman suurin oppimisteknologiatapahtuma, joka kerää yhteen kävijöitä jopa yli sadasta maasta. Tähän matkapäiväkirjaan olen kasannut fiiliksiä ensimmäiseltä Bett-reissultani. 

Tiistai: saapuminen
Reissu alkoi tiistaina matkalla Lontooseen. Lentokentällä tutustuin uusiin työtovereihini, yhteistyökumppaneihin sekä ylipäätään muihin Lontooseen suuntaaviin suomalaisiin. Oli mukava nähdä vanhoja tuttuja, tavata livenä somen kautta seuraamiani henkilöitä sekä tutustua täysin uusiin ihmisiin. Matkaan lähti kaksi porukkaa, yhteensä noin 130 Ilonan matkalaista. Lentomatkan jälkeen meitä odotti bussi ja opas, joka esitteli Lontoota ja kertoi käytännön vinkkejä mm. liikkumisen suhteen. Majoittuminen tapahtui hotelli Presidentissä (ja osalla Imperial hotellissa, mutta hotellit olivat sisäkautta yhteydessä toiiinsa). Kaikki sujui näppärästi ja valmis matkapaketti antoi mahdollisuuden käyttää energiaa asioiden selvittämisen sijaan muihin matkalaisiin tutustumiseen.

Keskiviikko: kouluvierailu
Keskiviikkoaamuna suuntasin 40 muun suomalaisen kanssa Ilonan ja Applen järjestämälle kouluvierailulle Woodberry Down Primary Schooliin. Saimme alkuun pienen perehdytyksen koulun historiaan, oppilaiden taustoihin ja kuinka koulussa alettiin hyödyntää teknologiaa. Koulussa on noin 550 oppilasta, iältään 3-11 -vuotiaita. Oppilaat ovat lähtöisin hyvin erilaisista kodeista. Monilla ei esimerkiksi ole mahdollista käyttää kotona teknologiaa, joten koulussa huolehditaan siitä, että oppilaille kehittyy tarvittavat TVT-taidot. Kaikki oppilaat eivät myöskään välttämättä puhu englantia (vain noin puolella oppilaista englanti äidinkieli), joten teknologiaa hyödynnetään kommunikoinnissa. Koulu on Apple-koulu, joten koulu saa laitteet Applen kautta. 

Englannissa on pitkät perinteet oppilaiden testaamisessa. Ennen iPadien tuloa koulun oppilaat menestyivät huonosti luku-, kirjoitus- ja matemaattista taitoa mittaavissa testeissä. iPadien käyttöönoton myötä oppilaiden testitulokset alkoivat parantua huimasti ja lopulta läpäisyprosentti oli suurempi kuin kansallisella tasolla. Testit ovat kuitenkin rankkoja, eikä niiden läpäisy ole vieläkään itsestäänselvyys. iPadit otettiin käyttöön jakamalla laitteet ensin opettajille. Opettajia varten määriteltiin kolme osaamistasoa, jotka kaikkien tulisi omaa tahtiaan saavuttaa. Ydintaso käsittää perustaidot ja laitteen peruskäytön, kuten sähköpostin ja AirDropin käytön. Keskitasolla puolestaan tuotetaan itse sisältöä ja käytetään sovelluksista esimerkiksi iMovieta, Pic Collagea ja Book Creatoria. Kolmannella tasolla osaamista laajennetaan esimerkiksi lisättyyn todellisuuteen (Aurasma).

Pääsimme myös vierailemaan luokissa. Pienet oppilaat kokeilivat Bee-Bot -robotteja ja herättivät piirrustuksia eloon Quiverilla. Hieman isommat taas laittoivat ChatterPix/ChatterKid-sovelluksilla historian henkilöitä puhumaan ja harjoittelivat koodausta luomalla ensin käskyjonon Popplettiin ja käskyttämällä sen perusteella opettajaa. Isoimmat puolestaan tutkivat tulivuoren aktiivisuutta ja loivat GarageBandilla eri aktiivisuustasoihin sopivaa musiikkia, sekä kokosivat Book Creatoriin kirjaa historian henkilöistä. Oppilaat olivat hyvin innostuneita ja vastailivat mielellään vieraiden kysymyksiin. Monet olivat hyvin kiitollisia siitä, että saavat käydä koulua. Myös opettajat kertoivat mielellään opetuksesta. Kokemus oli erittäin mielenkiintoinen ja avasi hyvin paikallista koulukulttuuria. Toisaalta oli myös mukava nähdä, että täällä tehdään paljon samoja asioita kuin Suomessakin.

Kouluvierailun jälkeen en enää ehtinyt messuille, vaan jäimme Ilonan porukan kanssa viimeistelemään seuraavan päivän seminaaria. Seurasin kuitenkin illan aikana Twitteriä (#finnbett ja #Bett2017), johon tuli hyvin koko reissun ajan vinkkejä messuilta ja tunnelmia kouluvierailuilta. Twitteriä kannattaakin siis seurata osallistuipa reissulle tai ei.