perjantai 3. helmikuuta 2017

BETT 2017 matkapäiväkirja, osa 2

Torstai: kouluvierailu ja seminaari
Keskiviikkoaamu alkoi nopealla englantilaisella aamupalalla, jonka jälkeen suuntasin jälleen Applen ja Ilonan kouluvierailulle, tällä kertaa Bedford Girl's Schooliin. Myös tällä kouluvierailulla pääsimme kuulemaan ensin yleistietoa koulusta ja tämän jälkeen kiertämään luokissa. Bedford on yksityinen tyttökoulu, jossa oppilaita on lähes 1000, iältään 7-18 -vuotiaita. Koulupäivät ovat pitkiä; koulussa ollaan jo pienestä alkaen noin 8 tuntia päivässä ja lisäksi tulee kotiläksyjä. Oppilaat ovat motivoituneita ja menestyneitä ja suurin osa jatkaa opintojaan yliopistossa. Woodberry Downin tavoin myös Bedford on Apple-koulu, joten mm. iPadit ja iTunes U ovat kovassa käytössä opiskelussa. Bedfordissa teknologian avulla pyritään rikastamaan perinteistä opetusta ja tuomaan uusia vaihtoehtoisia tapoja oppia ja osoittaa osaamistaan. Oppilaat voivat esimerkiksi tehdä videoita kirjoitelmien sijaan.

Luokissa ei valitettavasti saanut ottaa kuvia, mutta pääsimme kuitenkin kiertämään siellä. Ranskan luokassa opettaja oli antanut palautetta Explain Everything -sovelluksella ja oppilaat kuuntelivat palautteita ja korjasivat tekemiään virheitä. Yhteiskuntaopin luokassa oppilaiden tehtävänä oli etsiä YouTubesta Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin puhe, kuunnella se ja etsiä puheesta kolme Yhdysvaltoja ja kolme ulkomaita koskevaa linjausta tai päätöstä. Molemmissa luokissa töitä tehtiin ahkerasti ja keskustelu liittyi aina aiheeseen.

Hieman nuorempien luokassa sen sijaan oli riemukas tunnelma kun oppilaat opettelivat kertolaskuja. Ensimmäinen tehtävä oli ottaa pöydältä lapulla olevia valmiita kertolaskuja. Tämän jälkeen oppilaiden piti pareittain visualisoida lasku esimerkiksi maalaamalla pisteitä paperille tai asettamalla helmiä riveihin. Tästä otettiin kuva. Kun kuvia eri laskuista oli tarpeeksi, alettiin niitä siirtää Book Creatoriin. Siellä kuvaan kirjoitettiin vielä kertolasku. Tämän jälkeen kuva käännettiin kyljelleen, lisättiin toisen kerran Book Creatoriin ja viereen kirjoitettiin jälleen lasku. Näin oppilaat saivat vielä toistoa laskemiseen. Oppilaat olivat todella innoissaan tästä työskentelymuodosta.

Kierroksen jälkeen palasimme vielä saliin, jossa saimme vielä tarkemmin kuulla iTunes U:n hyödyntämisestä opetuksessa. Bedfordissa on koettu, että iTunes U:n avulla materiaalien jako, tehtävien palautus ja arviointi helpottuvat. Lopuksi saimme kuulla vielä yhden, mielestäni erittäin merkittävän, seikan liittyen iPadien käyttöön. Ennen kuin Bedfordista tuli Apple-koulu, koulussa oli jonkinlainen langaton verkko ja siihen sopiva määrä laitteita. Kun laitteiden määrä kasvoi nopeasti, huomattiin verkon riittämättömyys. Asiaa ei kuitenkaan jääty surkuttelemaan, vaan hankittiin tarpeeksi kattava verkko. Koulussa todettiin, että hyvä, toimiva langaton verkko on ehdoton, mikäli teknologiaa halutaan todella hyödyntää opetuksessa. Tämä on teema, joka ansaitsisi melkein oman postauksensa aiheesta. Mielestäni kyseessä on erittäin tärkeä oivallus.


Loppuesityksen jälkeen saimme vielä keskustella vapaasti koulun opettajien kanssa näiden tuntemuksista iPadien ja muun teknologian käytön suhteen. Myös nämä keskustelut olivat erittäin mielenkiintoisia ja antoisia.

Palattuamme kouluvierailulta lähdin suoraan British Museumille, jossa järjestettiin Ilona-seminaari. Seminaariin osallistui yli 300 henkeä pääasiassa Suomesta ja koko sali oli aivan täynnä. Seminaarissa esiteltiin lyhyesti Ilonan toimintaa, kuultiin kolme upeaa esitystä ja verkostoiduttiin cocktailien äärellä. Anthony Salcito, Carmen Ene ja Kirsti Lonka pitivät kaikki häikäisevät puheenvuorot, jotka käsittelivät teknologiaa, oppimista ja opettamista eri näkökulmista. Esitysten materiaalit ovat tulossa ainakin seminaariin osallistuneiden saataville. Tunnelma tilaisuudessa oli erittäin hyvä ja seminaari hujahti nopeasti ohi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti