torstai 2. helmikuuta 2017

BETT 2017 matkapäiväkirja, osa 1

Kuten edellisessä postauksessa kerroinkin, siirryin tammikuun lopulla Ilona IT:n porukkaan kouluttajaksi. Ajoitus oli täydellinen, sillä Ilona järjesti jälleen ryhmämatkan Bett-messuille Lontooseen ja pääsin mukaan tuolle reissulle. Bett Show on maailman suurin oppimisteknologiatapahtuma, joka kerää yhteen kävijöitä jopa yli sadasta maasta. Tähän matkapäiväkirjaan olen kasannut fiiliksiä ensimmäiseltä Bett-reissultani. 

Tiistai: saapuminen
Reissu alkoi tiistaina matkalla Lontooseen. Lentokentällä tutustuin uusiin työtovereihini, yhteistyökumppaneihin sekä ylipäätään muihin Lontooseen suuntaaviin suomalaisiin. Oli mukava nähdä vanhoja tuttuja, tavata livenä somen kautta seuraamiani henkilöitä sekä tutustua täysin uusiin ihmisiin. Matkaan lähti kaksi porukkaa, yhteensä noin 130 Ilonan matkalaista. Lentomatkan jälkeen meitä odotti bussi ja opas, joka esitteli Lontoota ja kertoi käytännön vinkkejä mm. liikkumisen suhteen. Majoittuminen tapahtui hotelli Presidentissä (ja osalla Imperial hotellissa, mutta hotellit olivat sisäkautta yhteydessä toiiinsa). Kaikki sujui näppärästi ja valmis matkapaketti antoi mahdollisuuden käyttää energiaa asioiden selvittämisen sijaan muihin matkalaisiin tutustumiseen.

Keskiviikko: kouluvierailu
Keskiviikkoaamuna suuntasin 40 muun suomalaisen kanssa Ilonan ja Applen järjestämälle kouluvierailulle Woodberry Down Primary Schooliin. Saimme alkuun pienen perehdytyksen koulun historiaan, oppilaiden taustoihin ja kuinka koulussa alettiin hyödyntää teknologiaa. Koulussa on noin 550 oppilasta, iältään 3-11 -vuotiaita. Oppilaat ovat lähtöisin hyvin erilaisista kodeista. Monilla ei esimerkiksi ole mahdollista käyttää kotona teknologiaa, joten koulussa huolehditaan siitä, että oppilaille kehittyy tarvittavat TVT-taidot. Kaikki oppilaat eivät myöskään välttämättä puhu englantia (vain noin puolella oppilaista englanti äidinkieli), joten teknologiaa hyödynnetään kommunikoinnissa. Koulu on Apple-koulu, joten koulu saa laitteet Applen kautta. 

Englannissa on pitkät perinteet oppilaiden testaamisessa. Ennen iPadien tuloa koulun oppilaat menestyivät huonosti luku-, kirjoitus- ja matemaattista taitoa mittaavissa testeissä. iPadien käyttöönoton myötä oppilaiden testitulokset alkoivat parantua huimasti ja lopulta läpäisyprosentti oli suurempi kuin kansallisella tasolla. Testit ovat kuitenkin rankkoja, eikä niiden läpäisy ole vieläkään itsestäänselvyys. iPadit otettiin käyttöön jakamalla laitteet ensin opettajille. Opettajia varten määriteltiin kolme osaamistasoa, jotka kaikkien tulisi omaa tahtiaan saavuttaa. Ydintaso käsittää perustaidot ja laitteen peruskäytön, kuten sähköpostin ja AirDropin käytön. Keskitasolla puolestaan tuotetaan itse sisältöä ja käytetään sovelluksista esimerkiksi iMovieta, Pic Collagea ja Book Creatoria. Kolmannella tasolla osaamista laajennetaan esimerkiksi lisättyyn todellisuuteen (Aurasma).

Pääsimme myös vierailemaan luokissa. Pienet oppilaat kokeilivat Bee-Bot -robotteja ja herättivät piirrustuksia eloon Quiverilla. Hieman isommat taas laittoivat ChatterPix/ChatterKid-sovelluksilla historian henkilöitä puhumaan ja harjoittelivat koodausta luomalla ensin käskyjonon Popplettiin ja käskyttämällä sen perusteella opettajaa. Isoimmat puolestaan tutkivat tulivuoren aktiivisuutta ja loivat GarageBandilla eri aktiivisuustasoihin sopivaa musiikkia, sekä kokosivat Book Creatoriin kirjaa historian henkilöistä. Oppilaat olivat hyvin innostuneita ja vastailivat mielellään vieraiden kysymyksiin. Monet olivat hyvin kiitollisia siitä, että saavat käydä koulua. Myös opettajat kertoivat mielellään opetuksesta. Kokemus oli erittäin mielenkiintoinen ja avasi hyvin paikallista koulukulttuuria. Toisaalta oli myös mukava nähdä, että täällä tehdään paljon samoja asioita kuin Suomessakin.

Kouluvierailun jälkeen en enää ehtinyt messuille, vaan jäimme Ilonan porukan kanssa viimeistelemään seuraavan päivän seminaaria. Seurasin kuitenkin illan aikana Twitteriä (#finnbett ja #Bett2017), johon tuli hyvin koko reissun ajan vinkkejä messuilta ja tunnelmia kouluvierailuilta. Twitteriä kannattaakin siis seurata osallistuipa reissulle tai ei.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti