keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

Tieto- ja viestintäteknologiaa Botanialla

Tänä keväänä olen opetusharjoittelun ohella työstänyt myös toista opettajan pedagogisten opintojen kurssia. Tuolla kurssilla olemme päässeet suunnittelemaan biologiaan liittyvää opetuskokeilua luokanopettajaopiskelijoille. Ryhmäni opetuskokeilu liittyy kasvillisuusvyöhykkeisiin ja kasvin rakenteeseen. Tänään koitti suuri päivä, kun pääsimme vihdoin toteuttamaan opetuskokeiluamme.
Perhoshuone Botanialla on täynnä upeita perhosia
Opetuskokeilu toteutettiin Joensuun kasvitieteellisellä puutarhalla Botaniassa. Botaniassa on viisi erilaista huonetta: trooppisen vyöhykkeen huone, jossa viihtyy trooppisen vyöhykkeen kasvien lisäksi mm. papukaija Juuso, kesäsateiden vyöhykkeen huone, talvisateiden huone, trooppinen perhoshuone sekä aavikko. Jaoimme noin 20 opiskelijan ryhmän viiteen pienempään ryhmään, annoimme ryhmille jonkun vastuuvyöhykkeen ja ohjeistimme tekemään itse laatimiamme tehtäviä liittyen mm. kasvin rakenteeseen ja perhosen kehitysvaiheisiin. Ryhmät saivat käyttöönsä iPadit, joiden avulla he pystyivät ottamaan kuvia kasveista ja perhosista.
Kaakaopuu

Kun ryhmät olivat tutkineet kasveja tarpeeksi, siirryimme yliopistolle etsimään lisätietoa ja koostamaan havaintoja. Ryhmät saivat tässä vaiheessa iPadien lisäksi käyttöönsä vielä läppärit. Havaintoja alettiin koostaa Padletiin, johon tulikin erittäin mukavasti tietoa. Lopputuloksesta tuli ehkä hieman sekavan näköinen eikä Padletin käyttö iPadeilla ollut täysin vaivatonta, mutta sisältö on erittäin hyvä ja seinän täyttymistä oli mukava seurata. Sekavuutta olisi kenties voinut ehkäistä antamalla jokaiselle ryhmälle omat Padlet-taulut, ja tekisinkin tämän muutoksen mikäli kokeilu toteutettasiiin uudelleen. Lopuksi ryhmät vielä esittelivät oman vyöhykkeensä toisilleen ja antoivat meille anonyymisti palautetta opetuskokeiluun liittyen.
Kuvakaappaus Padletista, näkyvillä osa seinästä
Tämän opetuskokeilun suunnittelu oli ryhmällemme melko haastavaa, sillä ainoastaan yksi meistä on opiskellut biologiaa, hänkin ainoastaan sivuaineena. Tästä huolimatta selvisimme tehtävästä erittäin hyvin. Jäljellä olisi kuitenkin vielä yksi vaihe, nimittäin raportin kirjoittaminen ja esittely. Tarkoituksenamme on mm. arvioida, kuinka kokeilu sujui ja miten toimintaa voisi vielä kehittää. Esitämme havaintomme oman ryhmämme lisäksi myös Botanian väelle ja halukkaille Normaalikoulun opettajille, jotka saavat halutessaan käyttää kokeilujamme myöhemmin uudelleen.

keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Opettajien koulutusta: O365 ja Kahoot!

Opetusharjoittelun aikana olen päässyt pitämään terveystiedon tuntien lisäksi myös opettajien koulutuksia. Aiheena on ollut muun muassa Office 365:n peruskäyttö ja Kahoot!-tietokilpailuohjelma. Molemmat aiheet ovat olleet erittäin mukavia kouluttaa: O365 on ollut koulutettaville usein melko haastava, jolloin olen todellakin päässyt hommiin, kun taas Kahoot!-koulutuksissa on saanut ottaa vähän rennommin, Olen saanut koulutusten jälkeen runsaasti positiivista palautetta: aihe on ollut hyödyllinen/mielenkiintoinen, opetus on edennyt loogisesti ja opetus kokonaisuudessaan on ollut selkeää. Olen itsekin ollut pääasiassa tyytyväinen pidettyihin tunteihin. Huomasin myös, etten enää jännitä opettamista tai kouluttamista, opetin ketä tahansa. Tämä jättää jatkossa ehdottomasti voimavaroja oman tekemisen reflektointiin ja sitä kautta itsensä kehittämiseen ammatillisesti.

Tänään ohjelmassa on vielä opiskelutovereideni tuntien seuraamista, minkä jälkeen aloitan ansaitun pääsiäisloman. Itse lomaa ei kuitenkaan juuri ole tiedossa, sillä itsenäisiä töitä on pinoksi asti. Onneksi kuitenkin harjoittelu on jo hyvällä mallilla, mikä keventää taakkaa huomattavasti.