lauantai 31. tammikuuta 2015

15 pelillistä sovellusta lapsille

Harjoitteluni aikana pääsin opettamaan ja ohjaamaan hyvin paljon esi- ja alkuopetuksen oppilaita ja opettajia, sekä neuvomaan näille hyödyllisiä sovelluksia. Ajattelinkin koota tähän kirjoitukseen yhteenvetoa oppimispeleistä ja -sovelluksista, joihin tutustuimme. Osa on saatavilla vain AppStoresta, osa myös muista sovelluskaupoista. Kaikki esitellyt sovellukset ovat ilmaisia, mutta osa niiden toiminnoista on maksullisia. Olen kuitenkin keskittynyt ilmaisten osien esittelyyn.

Lolan matikkajuna
Lolan Matikkajuna on noin esikouluikäisille sopiva sovellus, jossa tutustutaan numeroihin ja esimerkiksi enemmän -käsitteeseen. Sovelluksen kieleksi voi valita suomen, jolloin puhutut sekä kirjalliset ohjeet tulevat suomeksi. Lolan Aakkosjuna on hyvin samankaltainen kuin matikkajuna, mutta nimensä mukaisesti siinä keskitytään kirjainten opetteluun. Tarkoituksena on esimerkiksi valita äännettä vastaava kirjain tai tunnistaa saman kirjaimen pieni ja iso muoto. Myös tämä sovellus sopii hyvin esikouluikäisille.

Molla ABC on puolestaan sovellus, jonka avulla voi harjoitella kirjainten ja numeroiden piirtämistä. Ohjelma antaa selkeät ohjeet, eikä hyväksy väärin kirjoitettua muotoa. Kirjaimet ja numerot piirretään omalla sormella. Tämä sovellus sopii erittäin hyvin esimerkiksi eskareille ja 1. luokkalaisille, jotka opettelevat kirjainten muotoja ja oikeita muodostustapoja.
Molla ABC
Manu ja Matti -sovellus tarjoaa mahdollisuuden harjoitella palapelien kokoamista, muistipeliä sekä sanapeliä. Pala- ja muistipeli soveltuvat hyvin esimerkiksi eskareille ja 1.-2. luokkalaisille, kun taas hirsipuu-tyyppinen sanapeli on hyödyllinen noin 3.-6. luokkalaisille. 

Kodable on sovellus, joka auttaa kehittämään ohjelmoinnissa vaadittua loogista ajattelukykyä.  Ensimmäiset tehtävät ovat helppoja, eskareille sopivia, mutta haastavammat sopivat hyvin myös noin 3. luokkalaisille. Ohjeet ovat kuvallisia, joten lukutaitoa ei välttämättä tarvita. Scratch on toinen hyvä sovellus ohjelmoinnin harjoittelemiseen. 


Math Fight
Todo Math soveltuu noin esikouluikäisille ja himpun sitä vanhemmille matematiikan opetteluun. Sovellus on englanninkielinen, mutta kuvalliset ohjeet ovat erittäin selkeät.

Matikkakunkku on suomenkielinen sovellus, jonka avulla voi harjoitella numeroita että laskemista. Ilmaisversiossa saatavilla ovat ainakin yhteen- ja vähennyslaskut. Helpoimmat tehtävät sopivat noin esikouluikäisille, hieman vaikeammat 1.-2. luokkalaisille.

Math Fight on hauska kaksintaistelupeli matematiikan opiskeluun. iPad jakautuu siten, että molemmille pelaajille avautuu omaan päätyyn laskutehtävä ja vaihtoehdot. Nopeampi oikein vastannut pelaaja saa pisteen, väärästä vastauksesta lähtee piste. Vaikeustasoa on mahdollista muuttaa, jolloin peli soveltuu hyvin 1.-6. luokkalaisille. Parhaimmillaan peli on silloin, kun pelaajien taitotaso on mahdollisimman lähellä toisiaan.



Math Tables tarjoaa mahdollisuuden yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskujen opetteluun. Tämä on esittelemistäni matikkapeleistä ehdottomasti haastavin, ja se soveltuukin parhaiten noin 4.-6. luokkalaisille.

Puppet Pals HD -ohjelman avulla voi puolestaan luoda nukketeatteriesityksiä. Oppilaat voivat itse valita hahmot ja taustat, sekä liikutella ja vaihdella näitä mielensä mukaan. Esitykset äänineen ja liikkeineen on myös mahdollista tallentaa ja siirtää esimerkiksi tietokoneelle, josta niitä voi katsella myöhemmin vaikka koko luokan kanssa. Puppet Pals kehittää tarinankerrontaa ja se soveltuu eskareista lähtien kaikille alakouluikäisille.

Popplet Lite esittelyssä!
Sanajahti on sovellus, jossa pelaajan tulee etsiä pelilaudan kirjaimista muodostuvia sanoja. Wordament on toinen hyvin vastaava sovellus. Molemmissa on ideana, että löydetty sana piirretään sormella kirjaimia seuraten. Kutakin kirjainta voi käyttää vain kerran sanassa ja käytettyjen kirjainten tulee sijaita jollain tavalla vierekkäin. Myös Sanakunkku kuuluu vastaaviin sananmuodostuspeleihin.

Edellä esitellyt sovellukset ja oppimispelit ovat mielestäni tällä hetkellä erittäin hyviä sovelluksia eskareille ja 1.-6. luokkalaisille. Niitä voi käyttää joko opetuksessa tai kotona, mikäli talosta vain löytyy tablet-laite. Lisää hyödyllisiä sovelluksia löytyy vielä paljon, tässä oli vain pieni pintaraapaisu. Uusia sovelluksia myös julkaistaan jatkuvasti, joten sovellustarjontaa kannattaa tutkailla säännöllisesti.

perjantai 30. tammikuuta 2015

Opettajia kouluttamassa

Keskiviikko kului kokonaan Kontiolahdella, jossa ohjelmassa oli opettajien koulutusta. Merja ja toinen harjoittelija Henri pitivät yhteensä kolme peda.netin peruskäytön koulutusta. Minun tehtävänäni oli seurata koulutusta ja oppia käyttöä samalla itsekin, sekä kiertää neuvomassa ja auttamassa. Koulutuksissa käytiin läpi muun muassa OmaTilan merkitystä, julkisuus- ja oikeusasetuksia, sivujen luontia sekä sisällön tuottamista. Harjoittelimme opettajien kanssa esimerkiksi kalenterin luomista omalle luokalle, opastusvideoiden upottamista, profiilin muokkaamista, kuvien hakemista luokan sivuille sekä paljon monia muita toimintoja. Keskustelimme myös peda.netin mahdollisuuksista oppilaille ja opettajille.

Kotimatkalla totesin päivän yllättävän raskaaksi, vaikka en varsinaisesti opettanutkaan mitään. Opin kuitenkin paljon uutta peda.netin käytöstä ja mahdollisuuksista, mikä varmasti rasitti päätä. Porukalla totesimme, että toinen voimia vienyt tekijä oli varmasti opettajien neuvominen. Jokaisella oli omat, erilaiset ongelmansa, joihin tuli nopeasti keksiä ratkaisu. Ensinnäkin tuli keksiä, mistä kysyjä oli mihinkin tilanteeseen päätynyt ja mitä hän oikein halusi tehdä. Tämän jälkeen tuli keksiä keino toteuttaa haluttu toiminto. Koska itsekin vasta prosessoin samalla juuri oppimaani, piti jokaista asiaa todellakin miettiä. Toisaalta sain päivän aikana paljon harjoitusta peda.netin käytöstä, joten uskon peruskäytön nyt olevan omalla kohdallani hyvin hallussa.

Kello soi, joten opettajat karkasivat hakemaan kahvia. Tulivat onneksi myös takaisin :)
Torstaina opettajien koulutus jatkui, tosin aihe ja paikka vaihtuivat. Pääsimme Henrin kanssa Niinivaaran koululle opettamaan Kahoot! ja Socrative -sovellusten käyttöä. Kahoot! on selaimella toimiva ohjelma, jonka avulla on mahdollista suunnitella ja toteuttaa tietovisoja. Kysymykset ja vastausvaihtoehdot näkyvät opettajan laitteella, josta ne heijastetaan seinälle oppilaiden nähtäville. Oppilaat puolestaan vastaavat kysymyksiin esimerkiksi älypuhelimella tai tietokoneella klikkaamalla oikeaa vaihtoehtoa. Socrative puolestaan soveltuu lyhyisiin, nopeisiin kyselyihin sekä laajempiin sähköisiin kyselyihin tai kokeisiin. Tarkemmin olen kertonut Socrativesta tässä kirjoituksessa.

Henri aloitti koulutuksen Kahoot! -ohjelmasta ja puolivälissä vaihdoimme minun komentooni ja Socrativeen. Autoimme toinen toisiamme esimerkiksi tarkistamalla, että kaikki olivat pyydetyssä vaiheessa ja että koulutusta oli mahdollista jatkaa. Kiersimme myös neuvomassa ja auttamassa opettajia ja sitä kautta helpotimme toistemme työtä. Taisimme onnistua melko hyvin, sillä opettajat olivat tyytyväisiä ja he selvästi hoksasivat molempien työkalujen ideat. Myös itse olimme tyytyväisiä koulutukseen.

Tämä koulutus jäikin harjoitteluni viimeiseksi, sillä olen nyt saanut kasaan kaikki harjoittelutunnit. Ajattelin vielä laatia jonkinlaisen yhteenvedon harjoittelusta ja kertoa hieman yleisistä fiiliksistä. Sen verran voin sanoa jo nyt, että kokemus oli erittäin positiivinen! 

tiistai 27. tammikuuta 2015

UEF-lähettiläänä lv. 2013-2014

Ajattelin koota tänne yhden kirjoituksen verran kertomuksia lukuvuodestani UEF-lähettiläänä. Kerron vähän lähettiläskonseptista, lähettiläänä suorittamistani tehtävistä sekä omista fiiliksistäni ja ajatuksistani.

Kuva: Varpu Heiskanen
Itä-Suomen yliopistossa otettiin syksyllä 2013 uusi askel markkinoinnissa, kun yliopisto palkkasi omia opiskelijoitaan koulutusmainonnan ja rekrytoinnin tueksi. UEF-lähettiläiksi valittiin opiskelijoita mahdollisimman erilaisilta koulutusaloilta kaikilta kolmelta kampukselta. Minut valittiin edustamaan tietojenkäsittelytiedettä, tiedekuntatasolla luonnontieteitä. 

Lukuvuoden aikana pääsin muun muassa osallistumaan abi-päiville, vierailemaan lukioissa, pitämään esityksiä yliopistolla vieraileville lukiolaisille sekä päivittämään lähettiläiden Facebookia ja blogia. Virallisesti työt päättyivät kesäkuussa, mutta loppuhuipennuksena pääsin vielä Ilosaarirockiin yliopiston ja ammattikorkean pyörittämään Loungeen töihin. Näiden virallisten tehtävien lisäksi työ sisälsi myös yliopiston eri aloihin tutustumista, materiaalin tuottamista koulutusmarkkinointia varten, haastatteluiden antamista sekä palavereita ja suunnittelua yliopiston markkinointivastaavien kanssa. Työnkuva oli siis melko laaja.

Kuten edellä todettu, lähettiläät olivat suuresti esillä myös sosiaalisessa mediassa. Facebookissa päivitimme sivuamme UEF-lähettiläät ja blogi puolestaan päivittyi osoitteessa http://itasuomenyliopisto.blogspot.fi/. Facebookissa ja blogissa jaoimme  muun muassa opiskeluvinkkejä, arkisia kokemuksia sekä fiiliksiä opiskelijatapahtumista. Lähettiläistä kuvattiin myös YouTube-videot, joilla pääsimme jokainen kertomaan muun muassa miksi hakeuduimme kyseiselle alalle opiskelemaan, mitä olemme opinnoista pitäneet sekä millainen oma opiskelukampus ja -kaupunki on. Itseäni videon kuvaaminen jännitti ihan hirveästi, eikä kysymyksiä saanut etukäteen. Jännitys näkyy videolta, mutta ajattelin kuitenkin liittää sen tähän mukaan. Video on kuvattu yliopiston kirjastolla ja kuvissa vilahtaa myös Opparin työskentelytiloja, pääasiassa tietokonesalia.

Kokonaisuudessaan lähettiläsvuosi oli erittäin mielenkiintoinen ja antoisa. Opin paljon uutta yliopiston koulutusaloista ja löysin paljon uusia, kiehtovia aloja. Pääsin myös lähietäisyydeltä tutustumaan yliopiston markkinointisuunnitelmaan ja markkinointiin käytännössä. Lähettiläiden tuli esimerkiksi itse sopia lukiovierailuista opinto-ohjaajien kanssa. Pelkästään kiinnostavan mutta informatiivisen esittelysähköpostin lähettäminenkin oli alussa melko haastavaa. Samoin joka kerta Facebookia ja blogia päivittäessä tai lukiovierailulla tuli pitää mielessä se, että tavallaan edustan yliopistoa ja sen opiskelijoita. Pyrinkin pitämään tämän aina mielessä, tosin koin tärkeäksi myös olla aina rehellinen ja kertoa asioista niin kuin ne ovat.

Lähettiläät Annu, Juho ja Miika valmiina Joensuun abi-päivään
Lähettiläskonseptia kokeiltiin ensimmäistä kertaa lukuvuonna 2013-2014. Olimme siis ikään kuin testiryhmä, jonka perusteella toimintaa arvioitiin ja kehitettiin. Tämä tilanne aiheutti joskus vaikeuksia, sillä kenelläkään ei välttämättä ollut tietoa kaikista toimintatavoista. Toisaalta tilanne tarjosi myös huikean mahdollisuuden osallistua toiminnan kehittämiseen ja palautteitamme otettiinkin hyvin vastaan. Ilmeisesti lähettiläskonsepti todettiin toimivaksi, sillä sitä jatkettiin myös lukuvuonna 2014-2015. Tänä vuonna lähettiläät ovat erit, jotta kaikki koulutusalat tulisivat mahdollisimman tasapuolisesti esille. On hienoa huomata, että tämän vuoden lähettilästoiminnassa on otettu huomioon myös omia kehitysideoitani. Tätä kautta tunnen tavallaan olevani edelleen yksi tärkeä osa lähettiläskonseptia ja uusien lähettiläiden toimia onkin ollut mielenkiintoista seurata.

maanantai 26. tammikuuta 2015

iPad-koulutusta eskareille ja opettajille

Tänään maanantaina vierailimme ensin Huvikummun päiväkodissa ja myöhemmin iltapäivällä Onttolan koululla. Molempien vierailujen teemana oli iPadin käyttö: Huvikummussa pidimme kahdelle eskariryhmälle iPadin peruskäyttöä ja Onttolassa opettajille äidinkielen ja matematiikan opetuspelejä.
Kiertelemässä luokassa. Kuvasta kiitos Henrille!
Huvikummussa pääsin vetämään ensimmäisen tunnin ja seuraamaan toisen. Tuttuun tapaan aloitimme laitteeseen tutustumisen kuvaamisen kautta. Kuvasimme valokuvia, selfieitä ja pilakuvia ja tutustuimme kuvien poistamiseen. Lopputunnista eskarit saivat kokeilla ohjatusti Matikkakunkku-sovellusta ja vapaasti muita opetuspelejä. Tunnin jälkeen vaihdoimme nopeasti ryhmää ja toinen harjoittelija Henri pääsi vuorostaan vetämään tunnin samalla konseptilla.

Kodable menossa
Lounastauon jälkeen suuntasimme Onttolaan. Opettajat olivat saaneet melko vasta käyttöönsä iPadit ja kaipasivat hieman tukea laitteen hyödyntämisessä opetuksessa. Merja piti aluksi lyhyen peruskoulutuksen laitteen käytöstä, minkä jälkeen opettajat siirtyivät luokkatasoittain ryhmiin. Aloitin 1-2. luokkien opettajien ryhmästä ja kerroin heille hyödyllisistä äidinkieleen liittyvistä sovelluksista. Kävimme myös läpi, kuinka sovelluksia ladataan App Storesta ja opettelimme hieman niiden käyttöä. Lopputunnista puolestaan autoin 3-6. luokkien opettajia sovellusten kanssa.

Eskareiden opetus sujui tänäänkin erittäin hyvin. Tuntuu, että saan koko ajan lisää varmuutta siihen, miten tämän ikäisiä tulisi opettaa ja mihin erityisesti kiinnittää huomiota. Opettajien koulutus puolestaan sujui sekin hyvin. Opettajat olivat aivan yhtä innokkaita kuin eskarit ja lähes yhtä rohkeita kokeilemaan kaikkea uutta. Opettajien koulutus oli tällä kertaa ennemminkin ryhmän tuutorointia, mikä sekin auttaa kehittämään ryhmän neuvomista ja yksilöiden huomiointia ohjauksessa. Mukava ja opettavainen päivä siis jälleen takana!

lauantai 24. tammikuuta 2015

Senioreita opettamassa

Esittelin tässä blogissa viikko sitten Opparin, jossa teen opintojeni ohella IT-neuvojan töitä. Nyt olisi vuorossa seuraavan työpaikkani esittely. Joensuun seudun kansalaisopisto on Joensuun seudun viiden kunnan oma paikallinen palvelu. Opetus- ja harrastetarjontaa on laidasta laitaan niin lapsille kuin iäkkäämmille, liikunnasta käsitöihin. Mitä minä sitten kansalaisopistolla oikein teen ja miten olen päätynyt sinne?

Senioreiden kanssa hymy on usein herkässä, syksy 2013
Syksyllä 2011 osallistuin Ainepedagogiikan perusteet -kurssille, joka sisältyi opettajan pedagogisiin opintoihin. Kurssin suoritustapana oli vierailu erityyppisiin oppilaitoksiin, näiden opetussuunnitelmiin tutustuminen sekä lopputyönä kurssin suunnittelu jollekin näistä oppilaitoksista. Vierailulla kansalaisopistolle olin hieman kipeä ja vierailun sisältö jäi melko hämäräksi, mutta mieleeni jäi selvästi yksi asia: kansalaisopistolla kaivattaisiin senioreiden sosiaalisen median kurssia, sillä aihealue on nykyisille opettajille uusi, eivätkä he uskalla tarttua siihen. Kun tuli aika tehdä kurssin lopputyö, muistin tämän asian ja suunnittelin kyseiseen tarpeeseen vastaavan kurssin. Oman kurssini opettaja arvioi kurssisuunnitelmani ja kehotti minua esittelemään sen kansalaisopiston tietotekniikkakurssien vastaavalle opettajalle. Arastelin hieman, mutta otin kuitenkin yhteyttä opistolle Terho Kontkaseen ja kävin esittelemässä suunnitelmani. Hän piti suunnitelmastani ja pienin muutoksin se otettiin mukaan kurssitarjontaan. Ensimmäinen senioreiden some-kurssi, Iloa Internetistä seniorille, pyörähti käyntiin syksyllä 2012. 

Jännitin aluksi erittäin paljon senioreiden opettamista, sillä minulla ei ollut vielä vastaavaa kokemusta. Pian kuitenkin huomasin, että pärjäsin erittäin hyvin, ja aloin rentoutua ja jopa nauttia opettamisesta. Senioritkin pitivät sekä kurssista että minusta opettajana, mikä antoi hurjasti itseluottamusta. Koska kurssi onnistui sen verran hyvin, pääsi se heti keväällä uudestaan kurssitarjottimelle ja lopulta jäi kurssitarjontaan kerran syksyllä, kerran keväällä.

Olen jokaisen some-kurssin alusssa kysynyt osallistujilta näiden toiveita kurssin sisällön suhteen ja sitä kautta valikoinut käsiteltäviä palveluja. Myös kurssilaisten taso on hieman vaikuttanut valittuihin palveluihin, sekä kuinka syvällisesti olemme niitä opiskelleet. Olenkin pyrkinyt räätälöimään jokaisen kurssin sen osallistujien näköiseksi. Olemme käsitelleet kursseilla ainakin seuraavia aiheita:
Kuvakaappaus kansalaisopiston lehdestä
Blogit
YouTube
Facebook
Twitter
Keskustelupalstat
Huuto.net
Tori.fi
Wikipedia
Skype
Googlen palvelut

Sosiaalisen median lisäksi olen suunnitellut ja toteuttanut keväällä 2014 senioreille kurssin liittyen verkkopankki- ja kansalaispalveluihin. Kurssin alussa kävimme läpi kaikkien yleisimpien pankkien verkkopankkien toiminnan. Kurssin loppupuoli sen sijaan keskittyi erilaisiin kansalaispalveluihin, kuten Verohallintoon, sähköisiin terveyspalveluihin, KELAan ja tietoturvaan. Kurssi oli senioreille erittäin hyödyllinen, mutta laajan ja hankalasti omaksuttavan sisällön vuoksi pitkä ja melko hinnakas. Kenties tästä syystä kurssi ei enää syksyllä kerännyt tarpeeksi osallistujia, ja omien kiireideni vuoksi päätin, etten tarjoa kurssia enää tänä keväänä. Sen toteutus taisi siis jäädä ainutkertaiseksi, mutta toisaalta tämänkin kurssin suunnittelu ja toteutus antoi minulle kokemusta ja varmuutta.

Seuraava senioreiden sosiaalisen median kurssi olisi tarkoitus järjestää tänä keväänä. Kurssin nimi on muuttunut ja kertoja hieman vähennetty, joten tällä kertaa sisältö jää hieman aiempaa suppeammaksi. Kurssin alussa jännittää aina hieman se, millaisia kurssilaiset ovat ja mitä he odottavat kurssilta. Kokemuksen perusteella odotan kuitenkin iloisia ja kiinnostuneita opiskelijoita, joiden kanssa on erittäin miellyttävää työskennellä.

perjantai 23. tammikuuta 2015

Vierailulla Viinijärven koululla

Kävimme tänään aamupäivällä vierailulla Viinijärven koululla. Kuten eilen kirjoitinkin, siellä järjestettiin tänään pajapäivät, jossa pajoja pitivät eri toimijat ja järjestöt. Bongasin koululla ainakin Jokipoikien, Jipon, Unicefin sekä Viinijärven Urheilijoiden väkeä, tosin suurin osa jäi varmasti vielä näkemättä. Meidän pajamme teemana oli tablet opetuksessa. Erikoisen tästä tapahtumasta teki se, että tällä kertaa meillä ei ollut iPadeja mukana, vaan käytimme koulun Samsung-minitabletteja. Laitteille ei ollut saatavilla kaikkia tuttuja iPadien sovelluksia, kuten esimerkiksi Puppet Palsia. Tämä ei kuitenkaan haitannut, sillä opettaja oli keksinyt vaihtoehtoisia sovelluksia.

Taululle oli listattu erilaisia oppimispelejä
Pajassa oli tablettien lisäksi tarjolla mahdollisuus rakentaa unelmien koulu -teemaista lautapeliä tai pelata Ekapeliä. Lautapeli taisi jäädä melko vähälle käytölle, mutta Ekapeliä pelasivat aika monet. Olen aiemmin kuullut Ekapelistä, mutten koskaan kokeillut tai muuten tutustunut siihen tarkemmin. Nyt pajan yhteydessä pääsin testaamaan sitäkin. Vaikutti erittäin hyvältä ja mukaansatempaavalta oppimispeliltä. Ekapelille ei kuulemma vielä ole kehitetty tablet-versiota, se olisi kyllä suuri plussa.

Ekapelin pauloissa, kuvasta kiitos Henrille!
Paja sujui erittäin hyvin ja pajasta vastannut opettaja kiitteli kovasti vierailustamme. Myös meille paja oli hyödyllinen, sillä saimme useita vinkkejä toimivista opetuspeleistä. Joskus erilaiset laitteet ja käyttöjärjestelmät saattavat aiheuttaa ongelmia tai ainakin päänvaivaa, kuten nytkin meinasi aluksi käydä. Tilanne on kuitenkin mahdollista muuttaa positiiviseksi esimerkiksi juuri oppimalla toisilta ja jakamalla tietoa. Usein on myös mahdollista, että laitteita käytetään esimerkiksi pareittain. Tällöin kaikille ei tarvitsekaan riittää omaa ja oppilaat voivat yhdessä tutustua laitteen käyttöön. Lapset ovat erittäin nopeita oppimaan, joten erilaiset laitteet eivät ole este, korkeintaan pieni hidaste. Mielestäni tätä samaa ajatusta voidaan soveltaa myös silloin, kun opetuksessa käytetään oppilaiden omia laitteita. Jokaisella ei tarvitse olla omaa ja samanlaista laitetta käytössään, vaan aina on mahdollista soveltaa ja käyttää niitä, mitä tarjolla on.

Ensi viikolla starttaa harjoittelun virallisesti viimeinen viikko. Ohjelmassa on ainakin sekä eskareiden että opettajien koulutusta. Lisäksi tarkoituksenani olisi osallistua mm. tablet- ja 3D-tulostimien esittelyihin sekä sivistystoimen asiantuntijaryhmän kokoukseen, eli aika monipuolista ohjelmaa on jälleen luvassa.

Sanapeli menossa

torstai 22. tammikuuta 2015

Peda.net -ohje: Socrative

Työelämäharjoitteluuni sisältyy tuntien pitämisen lisäksi myös paljon itsenäistä työskentelyä. Olen esimerkiksi tutustunut iPad-sovelluksiin sekä suunnitellut oppitunteja ja iPad-pajoja. Lisäksi olen laatinut Peda.net -sivustolle ohjeen Socrativen käytöstä. Ohje löytyy joko polun kautta Peda.net > Joensuu > ICT-sivut > Ohjeita ICT:n opetuskäyttöön > Socrative -sähköinen kysely/koe tai suoraan täältä: https://peda.net/id/30e4a2b29.

Socrative on työkalu, jonka avulla opettajan pystyvät luomaan ja pitämään muun muassa lyhyitä äänestyksiä, kyselyitä ja vaikka kurssikokeita. Kyselyitä on myös mahdollista jakaa toisten opettajien käyttöön. Kyselyiden tuloksen tallentuvat Socrativeen ja lisäksi ne on mahdollista ladata itselleen tiedostona. 

Kuvakaappaus Socrativen etusivulta
Mielestäni Socrative on melko helppokäyttöinen ja kätevä tapa järjestää lyhyitä äänestyksiä ja kokeita. Aluksi hämmennystä saattaa aiheuttaa erilaiset kyselytyypit ja niiden käyttötarkoitukset, kuten nopea äänestys (Quick Question) ja kysely (Quiz). Tutkimalla tai ohjeita lukemalla erot kuitenkin tulevat nopeasti esille. Kyselyiden luominen on mielestäni yksinkertaista, kuten myös niiden aloittaminen. 

Aloitin Socrativen käyttöohjeiden laatimisen tutustumalla ensin ohjelman toimintaan. Kokeilin itse kyselyiden luomista ja nopeita äänestyksiä. Socrative sallii ohjelman avaamisen myös toiseen välilehteen, jolloin on mahdollista kirjautua oppilaana ja kokeilla samanaikaisesti ohjelman toimintaa oppilaan ja opettajan näkökulmista. Tämä auttoi minua hahmottamaan erilaisia vaihtoehtoja ja niiden toimimista käytännössä.

Kun Socrativen käyttö oli minulle pääpiirteissään tuttua, aloin etsiä Internetistä valmiita käyttöohjeita. Tarjontaa selattuani totesin, että ohjelman ulkoasu on muuttunut viime aikoina, joten päätin luoda täysin omat ohjeet. Aloin muodostaa ohjetekstejä ja ottaa kuvakaappauksia eri vaiheista. Upotin ohjeisiin myös YouTube-videon, sekä lisäsin linkin Socrativen YouTube-kanavalle. Koetin tehdä ohjeista mahdollisimman selkeät, jotta niiden avulla olisi mahdollista opiskella itsenäisesti ohjelman käyttöä. Toivon, että ohjeista olisi opettajille hyötyä!

Aiemmasta ohjelmasta poiketen pääsenkin huomenna perjantaina Merjan mukaan Viinijärven koululle. Siellä järjestetään pajapäivät, jossa 1-6 luokkien oppilaat kiertävät eri järjestöjen ja toimijoiden pitämiä pajoja. Meidän pajamme teemana on tablet opetuksessa. Tässä taas yksi osoitus siitä, että ICT-ohjaajan työ voi olla hyvinkin monipuolista.

maanantai 19. tammikuuta 2015

Eskareita ja 3-4. luokkaa opettamassa

Tänään maanantaina oli jälleen aika palata harjoittelun pariin. Pääsin aamulla opettamaan iPadien käyttöä eskareille ja iltapäivällä 3-4. luokkalaisille.

Kuvakaappaus Draw-ohjelmasta
Aloitimme aamun Kanervalan päiväkodilla, jossa innokkaat eskarilaiset jo odottivatkin meitä. 24 eskarin ryhmä oli jaettu puoliksi, ja molemmat ryhmät pääsivät vuorollaan kokeilemaan iPadien käyttöä. Laiteet olivatkin eskareille jo tuttuja, sillä heille oli jo aiemmin syksyllä pidetty iPad-pajaa. Tämänpäiväisen koulutuksen tarkoituksena oli syventää osaamista ja tutustua erilaisiin mielenkiintoisiin sovelluksiin. ICT-ohjaaja Merja piti ensimmäisen ryhmän tunnin. Pääsin seuraamaan hänen esimerkistään, miten 6-vuotiaita opetetaan, sillä en ole aiemmin opettanut eskareita. Seuraamisen lisäksi pääsin avustamaan pieniä oppilaita ja neuvomaan hankalissa kohdissa. Itse laitteiden käyttö ja toiminnot olivat lapsille selvää kauraa: eniten ongelmia aiheuttivatkin esimerkiksi englanninkieliset tai pitkät suomenkieliset kirjalliset ohjeet. Ohjaajien ja opettajien avulla näistäkin kuitenkin selvittiin.

Kun ensimmäisen ryhmän tunti oli ohi, pääsi toinen eskariryhmä touhuamaan iPadien kimpussa. Pääsin myös itse vetämään tämän ryhmän tunnin. Kävimme läpi saman sisällön kuin edellinenkin ryhmä, eli Draw- ja Puppet Pals HD -ohjelmat. Draw on hyvin yksinkertainen piirrustusohjelma, josta töitä voi ottaa helposti myös talteen ja vaikka tulostaa luokan seinälle tai lähettää vanhempien sähköpostiin. Puppet Pals -ohjelman avulla voi puolestaan luoda nukketeatteriesityksiä. Oppilaat voivat itse valita hahmot ja taustat, sekä liikutella ja vaihdella näitä mielensä mukaan. Esitykset äänineen ja liikkeineen on myös mahdollista tallentaa ja siirtää esimerkiksi tietokoneelle, josta niitä voi katsella myöhemmin vaikka koko luokan kanssa.

iPadit jäävät eskareiden käyttöön koko viikoksi, jolloin he pääsevät harjoittelemaan muun muassa äidinkieltä ja matematiikkaa laitteiden avulla. Ilokseni eskarin opet pyysivät minua mukaan avustamaan huomiselle äidinkielen tunnille, joten suuntaan piakkoin takaisin eskareiden pariin..

Kuvakaappaus Puppet Pals HD -ohjelmasta
Eskareiden jälkeen otimme suunnaksi Niittylahden opiston, jossa meitä odotti Nepenmäen koulun siirtoluokka, 3-4. luokkalaisten pienryhmä. iPad-koulutukseen oli varattu kaksi oppituntia ja pääsin itse vetämään molemmat tunnit. Aloitimme ensimmäisen tunnin tutustumalla laitteisiin. Harjoittelimme muun muassa valokuvaamista, kuvien katselua, poistamista sekä keskustelimme hyvistä kuvauskäytänteistä. Oppilaat saivat myös hetken kokeilla laitteita vapaasti. Suosikiksi nousivat Lego-pelit sekä koodauspeli Kodable.

Keskustellaan 3-4. lk kanssa, miksi ketään ei saa kuvata ilman lupaa. Kuvasta kiitos harjoittelijatoverilleni Henrille!
Välitunnin jälkeen opastin myös tälle ryhmälle Puppet Pals HD -ohjelman käyttöä. Oppilaat kuuntelivat ensin erittäin tarkasti ohjeita, kunnes luvan saatuaan alkoivat kehitellä ohjelman avulla aivan huikeita tarinoita. Aika kului kuin siivillä ja oppilaat olivat hieman yllättyneitä tunnin loppumisesta. Kehuin lopuksi oppilaita heidän keskittymisestään ja hienosta työskentelystä, sillä nämä asiat eivät kuulemma ole itsestäänselvyyksiä heidän kanssa työskennellessä. Vastavuoroisesti sain ryhmän opettajilta sekä harkkaohjaajaltani kehuja rauhallisesta ja selkeästä opetuksesta. Myös itselleni jäi hyvin onnistunut ja positiivinen fiilis tästä päivästä.

iPadit tosiaan jäivät eskareille ja pienryhmälle täksi viikoksi, joten huomista lukuun ottamatta en tällä viikolla pääsekään enää opettamaan. Sen sijaan tarkoituksenani olisi työstää harjoitteluun liittyen Peda.nettiin materiaalia Socrative-ohjelman käytöstä. Linkitän materiaalin tännekin kunhan se tässä viikon aikana valmistuu.

lauantai 17. tammikuuta 2015

Oppari

Harjoittelukuulumisten välissä ajattelin kertoa hieman työkuulumisia. Teen opintojen ohella kolmea osa-aikaista työtä, jotka kaikki liittyvät tieto- ja viestintätekniikkaan. Ensimmäiseksi ajattelin esitellä Opparin, jossa vietin tämänkin lauantain.

Oppari sijaitsee Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen kirjaston tiloissa. Opparissa on runsaasti tietokoneita sekä muutamia skannereita ja tulostimia opiskelijoiden käyttöön. Lisäksi Opparista löytyy palvelutiski, jolta saa apua muun muassa tietokoneen ja ohjelmistojen käyttöön. Minä työskentelen tuolla palvelutiskillä iltaisin ja viikonloppisin vuorotellen parin muun päivystäjän kanssa.

Opparin palvelutiski
Aloitin työt Opparin ilta- ja viikonloppupäivystäjänä syksyllä 2014. Olen tykännyt työstä erittäin paljon: pääsen palvelemaan erilaisia asiakkaita ja auttamaan näitä henkilökohtaisesti tietokoneisiin liittyvien ongelmien kanssa. Yleisimmät ongelmat liittyvät Wordin käyttöön, tallentamiseen, Moodlen toimintaan, yliopiston langattomaan verkkoon liittymiseen tai skannerin käyttöön. Tehtäviimme kuuluu myös tulosteiden ja toimistotarvikkeiden myynti, ryhmätyötilojen varaus, sähköiseen tenttiin liittyvät asiat, kadonneiden muistitikkujen palautus ja vastaanotto, asiakkailta tuleviin puheluihin vastaaminen sekä paljon muita pieniä tehtäviä. Työnkuva on siis erittäin laaja ja päivittäin vaihteleva, mikä lisää työn mielenkiintoa.

Suurin osa Opparin asiakkaista on yliopiston opiskelijoita, joko suomalaisia tai vaihto-oppilaita.  Tiskillä käy jonkin verran myös yliopiston ulkopuolisia henkilöitä, jotka usein kaipaavat joko vierailijatunnuksia tietokoneelle tai tulostuspalveluita. Myös yliopiston henkilökuntaa saattaa pyörähtää pyytämässä apua: esimerkiksi viikko sitten autoin yhtä opettajaa päivittämään tämän Skype-ohjelman, jotta hän pystyi taas pitämään sen kautta yhteyttä ulkomailla asuviin ystäviinsä.

Nyt tammikuussa opetusharjoittelu vie minulta melko paljon aikaa, joten pääasiassa teen Opparissa vain lauantaipäivystyksiä. Olen erittäin kiitollinen esimiehelleni, joka kuuntelee vuorotoiveemme ja pyrkii toteuttamaan ne mahdollisimman tasapuolisesti. Vastavuoroisesti pyrin helpottamaan hänen työtään: esimerkiksi ensi torstaina päivystän poikkeuksellisesti aamupäivän, koska hänellä on tuolloin muuta menoa.

Työskentely Opparissa on kehittänyt asiakaspalvelutaitojani ja ongelmanratkaisukykyäni. Olen myös päässyt kehittämään kielitaitoani ja oppinut uutta erilaisten ohjelmistojen toiminnasta. Myös tulostaminen ja itse tulostimet ovat tulleet tutuiksi; taitavat olla aika huomionkipeitä kavereita... Kokonaisuudessaan työskentely Opparissa on ollut erittäin mieluisaa ja antoisaa.

keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Terveystiedon tunnilla

Pidin eilen tiistaina elämäni ensimmäisen terveystiedon tunnin. Pienestä jännityksestä ja kokemuksen puutteesta huolimatta tunti sujui erittäin hyvin. Kohderyhmänä olivat lukion terveystiedon 2. kurssin opiskelijat ja aiheena meillä oli erityisruokavaliot.

Aloitin tunnin esittelemällä itseni ja kertomalla opiskelijoille tunnin aiheen. Tämän jälkeen jaoin opiskelijat kuuteen 3-4 henkilön ryhmään ja annoin jokaiselle ryhmälle aiheen ruoansulatuskanavan sairauksista ja vaivoista tai ruoka-aineallergioista. Ryhmien tehtävänä oli tutustua aiheeseen ja muodostaa siitä lyhyt tiivistelmä. Tiivistelmän kasattiin Padletiin, osoitteeseen http://padlet.com/wall/jwt867m1zqsg. Alla vielä kuva opiskelijoiden laatimista tiivistelmistä (klikkaa kuvaa suuremmaksi).

Opiskelijoiden laatimat muistiinpanot, Alpro pääsi myös mukaan.
Kun tiivistelmät olivat valmiita, annoin ryhmille lisäohjeita. Jokaisen ryhmän tuli suunnitella omasta aiheestaan lyhyt, noin 2-3 minuutin mittainen esitelmä. Tämän jälkeen ryhmän tuli jakautua kahtia: toinen puolisko ryhmää lähti järjestyksessä kiertämään toisia ryhmiä ja tutustumaan näiden aiheisiin, kun taas toinen puoli jäi omalle paikalleen pitämään esitelmää ja sai vierailijoita muista ryhmistä. Opiskelijat siis pääsivät itse esittämään oman aiheensa toisilleen ja harjoittelemaan vertaisopetusta. Kun ryhmät olivat vierailleet kaikilla pisteillä, osia vaihdettiin: äsken kiertäneet jäivät paikoilleen ja esittäjät pääsivät puolestaan kiertämään toisten pisteitä.

Kun kaikki pisteet oli kierretty, aikaa oli kulunut noin 45 minuuttia. Lopputunnista pääsin myös itsekin ääneen: kerroin opiskelijoille erilaisista ruokakulttuureista ja uskonnon vaikutuksista ruokakulttuureihin. Kerroin myös lyhyesti kasvisruokavalioista ja annoin opiskelijoiden itse lukea, millaisia erilaisia kasvisruokavalioita on olemassa. Tämän jälkeen olikin aika esitellä kotitehtävä, joka löytyy täältä.

Kokonaisuudessaan tunti sujui mielestäni erittäin hyvin. Myös ryhmätyöharjoitus toimi erittäin hyvin. Opiskelijoiden laatimat muistiinpanot olivat asiapitoisia mutta napakoita, samoin esitelmät. Kolmen hengen ryhmissä joku joutui esittämään yksin, mutta mielestäni nämäkin opiskelijat selviytyivät erittäin hyvin, eikä esittämistä kaverille jännitetty mielestäni juuri lainkaan. Tilanne olisi saattanut olla hyvinkin eri, mikäli esitys olisi täytynyt pitää koko luokan edessä. Useampi toisto myös tarjosi mahdollisuuden harjoitteluun: mikäli edellisessä esityksessä unohti kertoa jotain, pystyi seuraavassa paikkaamaan unohdustaan.

Lopputunnin opettajajohtoinen osuus toimi myös erittäin hyvin: opiskelijat kuuntelivat tarkasti ja keskittyivät erinomaisesti. Kuten ohjaaja Mari etukäteen vinkkasikin, opettajajohtoinen lopetus kokosi tunnin hyvin ja opiskelijat selvästi kaipasivatkin oman tekemisen jälkeen opettajan puhetta. Oma fiilis tunnin jälkeen oli onnistunut, ja sain myös tuntia seuranneelta opettaja Marilta erittäin positiivista palautetta. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!

maanantai 12. tammikuuta 2015

Terveystiedon kotitehtävä: ruoka-aineallergiat

Opetusharjoitteluuni kuuluu mm. terveystiedon tunnin pitäminen lukion 2. kurssilla. Tässä kirjoituksessa on esitelty ruoka-aineallergioihin liittyvä kotitehtävä, jonka ryhmäläiset suorittavat pitämäni tunnin jälkeen.

Kotitehtävä:

"16-vuotiaalla pojalla on kala-, kananmuna-, pähkinä-, manteli- ja maitoallergia. Selvitä, kuinka nämä allergiat vaikuttavat pojan valintoihin ruokakaupassa."

1. Muodosta itsellesi 1-3 hengen ryhmä.

2. Valitkaa jokin seuraavista tuoteryhmistä:
  • Makeat herkut: karkki & suklaa
  • Suolaiset herkut: sipsi, popcorn, pähkinä
  • Lihat: liha, kala, kana, kananmuna
  • Kuivatuotteet: jauhot, hiutaleet, murot, myslit
  • Maitotuotteet: maito, piimä, rahka, kermaviili, jogurtti

3. Käykää ryhmän kanssa kaupassa ja tutustukaa valitsemanne tuoteryhmän tarjontaan esimerkkihenkilön näkökulmasta. Löytyykö tuoteryhmästä pojalle sopivia tuotteita? Onko vaihtoehtoja paljon/vähän? Aiheuttaako jokin tietty allergia hankaluutta löytää sopivia tuotteita?

4. Kirjatkaa havaintonne kommenttina tämän postauksen loppuun. Muistakaa jättää ryhmäläisten nimet kommenttiin!

5. Kommentit käydään läpi ja keskustelua jatketaan torstain tunnilla. Suoritathan tehtävän siis to-aamuun mennessä!

Tsemppiä kauppareissulle! :)

iPad-paja Enon koululla

Tänä aamuna pakkasimme iPad-kassit autoon ja otimme suunnaksi Enon koulun, jossa olin harkkaohjaajani Merjan mukana avustamassa iPad-pajojen pitämisessä 1. ja 2. luokille. Molemmissa pajoissa oppilaat harjoittelivat aluksi laitteiden peruskäyttöä, kuten kuvien ottamista, näytön kääntämistä ja kotinäppäimen käyttöä. Tämän jälkeen oppilaat saivat tutustua erilaisiin sovelluksiin, kuten opetuspeleihin. Käytössä olivat esimerkiksi ABC Molla, Matikkakunkku sekä Manu ja Matti. Lopussa harjoittelimme vielä kuvien poistamista ja sovellusten sulkemista, sekä laitteen sammuttamista.

iPad kiinnostaa Enon koululla. Kuvassa myös ohjaaja Merja.
Oppilaat olivat jo etukäteen yllättävän taitavia: suurin osa oli joskus käyttänyt jotain tablet-laitetta. Oppilaat myös oppivat todella nopeasti, eivätkä he pelänneet virheitä tai epäonnistumista. iPadien käyttö oli oppilaista hurjan mielenkiintoista ja kaikki keskittyivät erittäin hyvin. Päivä oli mielestäni hyvin mielenkiintoinen ja avartava, sillä pääsin näkemään todellista ICT-tilannetta kouluissa ja sain kuvaa oppilaiden osaamistasosta. 

Olimme Joensuussa takaisin iltapäivän puolella. Ennen harkkapäivän päättämistä viimeistelin vielä seuraavan päivän terveystiedon tunnin. Tuohon tuntiin liittyen onkin kohta tulossa postaus, sillä ajattelin hyödyntää myös tätä blogia ICT-ratkaisuissa. Valmistelin myös hieman seuraavan päivän iPad-koulutusta. Tuossa koulutuksessa tarkoituksena olisi opettaa iPadin käyttöä joensuulaisen koulun 6. luokan oppilaille, jotka puolestaan opettavat taitonsa kummioppilailleen. Tällä kertaa pääsen avustamisen lisäksi myös varsinaisesti opettamaan. Vähän meinaa jännittää, koska näen oppilaat ensimmäistä kertaa vasta opetustilanteessa, mutta eiköhän se suju hyvin. :)

Työelämäharjoittelu

Aloitin viime viikolla, 7.1.2015, opettajan pedagogisiin opintoihin sisältyvän opetusharjoittelun, työelämäharjoittelun. Tämä harjoittelu on minulle kolmas ja eroaa muista harjoitteluista siten, että Normaalikoulun sijaan harjoittelu suoritetaan opiskelijan itse valitsemassa paikassa. Minä päätin suorittaa harjoittelun Joensuun seudun pedagogisen ICT-ohjaajan avustajana. 

Harjoitteluni sisältää muun muassa iPad-pajojen pitämistä esi- ja alkuopetuksen oppilaille, opettajien iPad- ja Peda.net-koulutusta, erilaisten opetuksessa käytettävien sovellusten ohjeiden laatimista sekä sivuaineeni terveystiedon tuntien seuraamista ja pitämistä ICT-painotteisesti. Tarkoituksenani on päästä tutustumaan pedagogisen ICT-ohjaajan työhön mahdollisimman monipuolisesti ja saada paljon arvokasta kokemusta tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä.

Tarkoituksenani on kerätä harjoitteluun liittyviä kokemuksia ja tehtäviä myös tähän blogiin. Kaikki harjoitteluun liittyvät kirjoitukset on merkitty työelämäharkka-tunnisteella. Kerron esimerkiksi myöhemmin tänään vierailusta Enon koululle.


lauantai 10. tammikuuta 2015

Mikä sinusta tulee isona?

Sitä on kysytty meiltä kaikilta. "Mikä sinusta tulee isona?" 

"Päiväkodin ope, lastenhoitaja, ratsastaja, taitoluistelija, opettaja, kauppatäti." Nämä taisivat olla ensimmäisiä vastauksiani. Muistan, että toisella luokalla askartelimme vessapaperirullista hahmot, jotka kuvasivat haaveammattiamme. Askartelin pitkähiuksisen tytön, jolla oli jalassa taitoluistimet. Pidin tuolloin luistelusta ja ajattelin, että luistelija voisi olla mukava ammatti. Opettaja katsoi työtäni ja totesi: "Ethän sinä edes harrasta taitoluistelua. Ei sinusta voi tulla luistelijaa, ellet harrasta lajia ja harjoittele kovasti." Opettajan kommentti kiukutti minua, mutta ymmärsin kyllä pointin. Mielestäni taitoluistelijat olivat kauniita, ja tämä ammatti oli vain yksi haaveistani. Opettaja-hahmosta olisi tullut paljon rumempi: lyhyet hiukset, harmaa villapaita ja terveyssandaalit.

Myöhemmin vaihtoehtoina ovat pyörineet muun muassa lottovoittaja, biologi, matkaopas ja hammashoitaja, enemmän tai vähemmän tosissaan. Vanhoista toiveista opettaja ja lastentarhaopettaja pysyivät myös mukana. Näiden haaveiden pohjalta aloin lukion aikoihin tehdä valintoja opiskelujen suhteen. Useamman mutkan kautta päädyin lukemaan tietojenkäsittelytiedettä suuntautuen aineenopettajaksi. Sivuaineina minulla on opettajan pedagogisten opintojen lisäksi terveystieto ja kauppatieteet. Lisäksi ajattelin lukea kasvatustieteen perusopinnot, mikäli vain muiden opintojen ohella ehdin.

Minulla on tällä hetkellä menossa yliopisto-opintojen viides vuosi ja olen 24-vuotias. Ammattihaaveitani ovat viime aikoina olleet kouluttaja, opettaja ja ohjaaja. En kuitenkaan ole vielä yhtään varma siitä, mitä minusta tulee isona. Miten tuollaiseen kysymykseen voi osata vastata 8-vuotiaana, jos vastausta ei tiedä vielä 24-vuotiaanakaan? En kuitenkaan aio luovuttaa, päinvastoin.

Tähän blogiin ajattelin koota polkuani "isoksi". Tavoitteenani on kerätä opetusharjoitteluihin, muuhun opiskeluun ja töihin liittyviä kokemuksia, tapahtumia ja pohdintaa. Tervetuloa seuraamaan matkaani "isoksi"!